Workcamp

WORKCAMP to nazwa określająca międzynarodowe projekty grupowego wolontariatu krótkoterminowego. Wszystkie workcampy mają jedną misję: integrowanie osób pochodzących z różnych krajów poprzez wspólną pracę na rzecz określonej społeczności lokalnej. – taki opis można znaleźć na stronie internetowej workcamps.pl.

Sama idea wolontariatu krótkoterminowego zainteresowała mnie w liceum i od tej pory odbyłem już 6 workcampów – pięć w Hiszpanii i jeden w Grecji. Taki wyjazd to praca w międzynarodowym gronie młodych ludzi, której celem jest realizacja projektu wyznaczonych przez lokalne władze administracyjne. Workcamp to idealna szansa do podróżowania, spełniania się w wolontariacie i rozwoju osobistego.

CAT06, TRULLETS

17-31.07.2009 Algerri, Katalonia, Hiszpania Prace archeologiczne
Miejscowość Algerii Schody wykonane przez wolontariuszy
Mój pierwszy Workcamp odbył się w niewielkiej miejscowości Algerri, niedaleko miasta Lleida. Celem projektu było podwyższenie walorów turystycznych regionu, w szczególności ruin średniowiecznego zamku oraz jego okolicy. Wspólnie z zespołem ludzi z 15 krajów (m.in. z Korei Południowej, z USA, z Armenii) wytyczyliśmy ścieżkę na zamek, zbudowaliśmy schody, usunęliśmy roślinność porastającą ruiny i oczyściliśmy zabytkowe zbiorniki na wino wykute w skale (trullets).

SVIAN092, ALCORNOCALES

14-28.08.2010 Park Narodowy Los Alcornocales, Andaluzja, Hiszpania Profil ekologiczny
Dąb korkowy w Parku Narodowym Alcornocales Praca przy budowie stanowiska obserwacyjnego
Projekt miał miejsce na terenie Parku Nardowego Los Alcornocales, sławnego z lasów dębów korkowych (alcornocales), z których produkuje się korek. Na miejscu, jako wolontariusze, oznaczaliśmy nowy szlak turystyczny oraz wyposażaliśmy trasę w tablice informacyjne i miejsca obserwacyjne. Poza pracą uczestniczyliśmy w licznych zajęciach integracyjnych oraz prezentowaliśmy swoje kraje.

ELIX14, NEA MAKRI ΙV

18.08-01.09.2011 Nea Makri, Grecja Profil ekologiczny
Przeciwpożarowa wierza obserwacyjna w Nea Makri Las przy Nea Makri
W Grecji wybrałem Workcamp, na którym pełniłem wartę w przeciwpożarowej wieża obserwacyjna. Nea Makri to najbliżej położony Aten kurort, który oprócz plaży i ośrodków wypoczynkowych, posiada las sosnowy zlokalizowany niedaleko stolicy. W rejonie dochodzi do częstych pożarów, niestety nieraz z przyczyn ludzkich. Mieszkańcy chcą na tych terenach zwiększyć powierzchnię zabudowy poprzez wypalanie lasu. Dlatego powstał pomysł wsparcia strażaków przez wolontariuszy na wieży obserwacyjnej.

CAT19, Vilajuïga, where the wine comes from

03-17.09.2012 Vilajuïga, Katalonia, Hiszpania Profil ekologiczny
Kosz winogron Mur wznoszony bez zaprawy w miejscowości Vilajuiga
W Katalońskiej wsi Vilajuïga, obok Figueres, znajduję się obszar uprawy winorośli. Wójt wsi zdecydował się na promocję regionu poprzez organizację Worcampu, który w palnach miał zwiększyć świadomość wśród turystów nt. wytwarzania wina. Jako uczestnicy Workcampu, pomagaliśmy w zbiorach winogron i organizacji święta na zakończenie zbiorów. Jednocześnie w innej grupie rekonstruowaliśmy zabytkowy mur układany w sposób tradycyjny bez zaprawy i oczyściliśmy średniowieczną drogę prowadzącą na zamek. Liderzy obozu zapewnili nam wycieczki po okolicy, zwanej Dalilandem (nazwa pochodzi od aktywnej działalności Salvadora Dali w tym regionie).

SVIRI021, HORNILLOS DE CAMEROS I

16-31.07.2013 Hornillos de Cameros, La Rioja, Hiszpania Prace paleontologiczne
Ślad dinozaura, teropoda Praca przy konserwacji śladu ornitopoda, prawdopodobnie Iguanodona
Hiszpania jest sławna z wielu rzeczy, jednak z pewnością niewiele osób wie o tym, że znajduje się tam prawie 10 000 udokumentowanych śladów dinozaurów. W miejscowości Hornillos de Cameros, w górach Sierra Cameros, odbył się Workcamp którego celem była konserwacja śladów dinozaurów z epoki późnej Kredy. Projekt był połączony z lekcjami paleontologii prowadzonymi przez pracownika Uniwersytetu La Rioja.

SVIVA011, BANYS DE LA REINA

16-30.07.2014 Calpe, Alicante, Hiszpania Prace archeologiczne
Odkrywanie murów kościoła z VII w. Stanowisko archeologiczne Banys de la Reina
W 2014 roku brałem udział w archeologicznych wykopaliskach na stanowisku Banys de la Reina w mieście Calpe, niedaleko Alicante. Stanowisko nie jest jeszcze całkowicie odkopane. Na miejscu znajdują się ruiny rzymskiej willi z I-V w. z mozaikami charakterystycznymi tylko dla tego regionu. Pod opieką archeologów z Walencji miałem okazję odkrywać fundamenty paleochrześcijańskiego kościoła z VII w. wybudowanego na ruinach willi. W czasie obozu miejscowe władze zorganizowały spotkanie z zamiarem wymiany doświadczeń archeologicznych Workcampów działających w okolicy.